Hvem startede!

Kan man virkeligt opnå fred når alle er opsatte på konflikt ?

Hvem startede!

Indlægaf Brian Fyhn » søn dec 28, 2008 2:08 am

Lige nu har jeg læst artikler om Israels bombninger i Gaza, det er et svar på provokationer fra Hamas som igen er udført pga. noget andet.

Det er svært at hitte rede i; De gjorde sådan, derfor gør vi sådan og før det var det dem dér ,,
Altid den samme historie - desværre!

Alle peger de og siger "de begyndte". Hvem slutter i grunden?
Denne konflikt er "modellen" på alle konflikter.

Jeg er ingen profet der har de store løsninger i baghånden, det eneste jeg er vis på, er et beskedent håb at min færden på jord er et bidrag til at det stopper, hvem der "begyndte" det får andre tage sig af! Min interesse ligger kun i at det stopper.

"Hvem startede" er kun den halve sandhed og sætningen fuldføres først når nogen siger "det stopper hér"

Brian
Brian Fyhn

Geografisk sted: København/vanløse

Re: Hvem startede!

Indlægaf Erika Björk » lør jan 10, 2009 11:41 pm

jag lutar själv mot att frågan om vem som började är en återvändsgränd. Det är alltid den andra. Jag svarar bara på de aggressioner som riktas mot mig!

"Kommunikation interpukteras", läste jag i en kursbok i familjeterapi. Det betyder att vad som är en ständig växelverkar delar vi in i fraser. När vi söker hämnd så beror det alltid på att den andra började. Vad vi gjorde som den andra upplevde som ett hot finns inte med...

Jag föreställer mig att när tillräckligt många söker fred före hämnd, att först då kan det ta slut. jag läste i en tidskrift nyligen påståendet att konflikten på nordirland varade till 1998. Jag hoppas att det verkligen är sant!

!998 skrev i alla fall fem irländska skolbarn den här dikten:

Across the bridge of hope
Orange and Green - it does not matter,
united now don't shatter our dream,
scatter the seeds of peace over our land,
so we can travel hand in hand
across the bridge of hope.

Jag blir verkligen nyfiken nu på hur det gick på Nordirland? har de kommit till någon slags försoning, en varaktig fred?

Dikten kom i alla fall till på ett initiativ från den dåvarande irländska presidenten Mary McAleese som bad skolbarnen att illustrera temat "att bygga broar". Har någonting sådant verkligen skett på den gröna ön?
Erika Björk

Re: Hvem startede!

Indlægaf Erika Björk » søn jan 11, 2009 3:47 pm

Jag kan undra om jag överhuvudtaget ska skriva någonting om det här här. Jag vet ju i stort sett ingenting om kväkarnas fredsarbete. Till exempel inte vad som sker i Ramallah... Som jag läser i kväkartidskrift att kväkarhjälpen stöder. Jag är ju inte kväkare överhuvudtaget. Och inte ens som Vänners vän delaktig i något andaktsmöte längre.
Erika Björk

Tilbage til Krig og fred